Squerist Gesprek Woningcorporaties Dave De Vos Mian Jin

Dave de Vos en Mian Jin in gesprek over woningcorporaties

Veel ballen in de lucht houden of zwemmen in data. Dave de Vos en Mian Jin zijn Business Transformation specialisten bij Squerist. Zij gaan met elkaar in gesprek over hun opdracht bij een woningcorporatie en hun eigen persoonlijke invalshoek daarbij.

Dave: Mijn huidige rol is die van Informatie- en procesanalyst (IPA). De kern van mijn werk is het analyseren van wijzigingsverzoeken: voors en tegens, risico’s, wat wordt er geraakt qua processen, informatie en techniek? Dat kunnen korte analyses zijn, maar ik maak ook deel uit van grotere IT-projecten, zoals het DMS-project waar ik nu aan werk. Het is een complex project waarbij ik veel ballen in de lucht moet houden en dat is heel leuk. Ik ben iemand die heel gestructureerd te werk gaat en dat is een handige eigenschap voor een IPA-rol.

Mian: Mijn wereld bestaat uit data. Ik werk bij deze corporatie aan het datagedreven maken van de organisatie. En dat vind ik echt heel leuk, ik zwem het liefst de hele dag in data. De behoefte achter data, waarom mensen bepaalde data nodig hebben en hoe data hun manier van werken positief kunnen beïnvloeden, dat boeit mij.

We kijken hoe we waarde kunnen creëren met data en lopen er tegenaan dat niet alle data kwalitatief goed zijn. Dus ik kom ook met ideeën om dat op te lossen, samen met de business.

Het verschil tussen het werk van Dave en mij is dat, waar bij Dave de organisatie zelf met wijzigingsverzoeken komt, ik juist de rol heb om ze te laten zien wat ze zouden kunnen veranderen door meer met data te doen.

Daarvoor praat ik veel met mensen uit de organisatie over wat ze dagelijks doen. Soms zijn ze zich niet bewust van de potentie van data. Ik zie die momenten wel. De link leggen tussen de data die beschikbaar zijn en het mensenwerk, daar haal ik veel plezier uit. Dat is wat we bij Business Transformation allemaal doen, de link leggen tussen business en IT.

Dave: En dat zijn vaak twee verschillende bloedgroepen. Om die positie in te kunnen nemen, moet je beide talen spreken en mee kunnen veren.

Mian: Ja, je moet affiniteit hebben met beide werelden. Ik vind data en daar waarde uit halen echt machtig. Veel mensen weten lang niet wat er allemaal met data kan. Het helpt om daar voorbeelden van te laten zien. Wat we voor de ene afdeling gedaan hebben, kan een andere afdeling inspireren.

Dave: Daar organiseren jullie inloopbijeenkomsten voor, toch?

Mian: Klopt. Dat doen we nu via Teams. De laatste keer waren er bijna 50 mensen die virtueel langskwamen om te kijken wat er kan, vragen te stellen. Dus dat was wel een succes! Dat waren meer mensen dan toen we het nog fysiek op kantoor deden.

Verder zit het, denk ik, in ons DNA dat we complexe problemen eenvoudig willen maken. Je kan niet 100 dingen tegelijk doen, dus ik analyseer het probleem en pel het af en op basis daarvan prioriteer ik. Of het nou in een zakelijke of een privé situatie is.

Dave: Ja, die aanpak herken ik wel, alhoewel dat privé nu wat minder lukt met twee kleine kinderen. Maar ook dan moeten er op een gegeven moment knopen doorgehakt worden. Ook kan mijn werkplek er allesbehalve gestructureerd uitzien, maar dat zegt niks. In mijn hoofd gaat alles gestructureerd en wat ik oplever moet er piekfijn uitzien, omdat een duidelijke presentatie heel belangrijk is voor een goede adoptie.

De charme van de corporatiesector

Mian: Met dashboards die data uit verschillende bronnen met elkaar verbinden, weten we nu echt meerwaarde te creëren. Een goed voorbeeld zijn de ‘aandachtswijken’, bepaalde wijken waar de corporatie extra aandacht wil besteden. Verschillende afdelingen zijn in die wijken bezig, maar die werkten soms langs elkaar heen door gebrek aan inzicht in elkaars activiteiten. Wij zijn in samenwerking met verschillende divisies begonnen een dashboard te ontwikkelen waarop alle initiatieven samen komen. En we zien nu al dat over afdelingen heen nieuwe gesprekken op gang komen en dat het integraal samenwerken extra gestimuleerd wordt. We hebben dit al bereikt door met behulp van data iets tastbaars neer te zetten. En dit is pas het begin, je kan je de impact voorstellen wanneer het dashboard af is. Dat is nou de kracht van data!

Dave: En dan is het helemaal mooi dat het ook meteen effect heeft op de dienstverlening, dat je de huurders echt helpt.

Zo werkte ik mee aan het verbeteren van de dienstverlening buiten kantooruren. Als het kantoor gesloten is, kan een huurder in geval van een spoedsituatie bellen naar een boodschappendienst. Stel er gaat ’s nachts een ruit kapot, dan kan de boodschappendienst de klant doorverwijzen naar een glaszetter die een noodreparatie kan uitvoeren. Er was echter een probleem met de informatie-uitwisseling, waardoor klanten lang niet altijd goed geholpen konden worden. De techniek voor de informatie-uitwisseling bleek daarbij essentieel. Dat hebben we opgelost en gelijk op dag één was er al een enorme verbetering zichtbaar, want die nacht hadden ze alles kunnen oplossen. En dan heb je echt een heel directe bijdrage geleverd aan een betere dienstverlening, je hebt direct de klant geholpen. Dat zijn voor mij echt de leuke projecten.

Klantgericht denken zit bij een corporatie in het DNA van de organisatie, van de mensen die hier werken. De voornaamste drijfveer van de mensen die hier werken is dat ze willen helpen. En dat zie je terug op de werkvloer, collega’s zijn onderling heel behulpzaam.

Mian: Dat herken ik ook. Ik vind dat de charme van de corporatiesector. Ook al hebben collega’s het druk, ze zoeken altijd een momentje om jou te kunnen helpen. We helpen elkaar allemaal om steeds verder te komen.

 

dave-qr

Wie is deze Squerister?

Dave de Vos

Dave is een enthousiaste procesmanagement specialist die een actieve positie neemt binnen in een team. Mede door zijn prestatiegerichtheid geeft hij in elk project hetmaximale om de doelstellingen te behalen.
Met zijn bedrijfskundige achtergond en specialisme in Business & ICT is hij voor zeer verschillende organisaties van meerwaarde.

Scan de QR code om direct met Dave te linken.

 

mian-qr

Wie is deze Squerister?

Mian Jin

Mian Jin is een Informatie Analist met vier jaar ervaring binnen woningcorporaties.
Zij ziet het als haar persoonlijke missie om organisaties verder te brengen zodat zij klaar zijn voor de aankomende dataeconomie. Mian gelooft in een data-toekomst waarbij Mensen, Data en Systemen de ijzeren driehoek vormen.

Scan de QR code om direct met Mian te linken.



Naar de inhoud springen