De intake

Na het afronden van mijn vorige opdracht ontstond de mogelijkheid voor een nieuwe opdracht bij een relatie. De intake was gepland. Het was in de tijd dat de maatregelen in verband met COVID-19 steeds strenger werden en pas op de dag van de intake werd duidelijk dat deze noodgedwongen online zou plaatsvinden. Hoewel dat even schakelen was, was ik blij dat we elkaar nog wel konden spreken. De techniek bleek snel geregeld en vanuit ons kantoor in Veenendaal heb ik de intake gedaan en dat ging hartstikke goed. Het bleek goed mogelijk om het nodige over elkaar te weten te komen op deze manier. Wel miste ik de non-verbale communicatie, het ‘gevoel’ bij de ander. Doordat de intake digitaal plaatsvond, werd het gesprek een stuk statischer en meer op de feiten gericht. Aangezien ik iemand ben die graag persoonlijk contact maakt, was dit voor mij een groot gemis. Gelukkig heeft dit het succes van de intake niet in de weg gestaan, want enkele dagen later kon ik al voor de klant aan de slag.

Het inwerken

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet meeviel om alles opgestart te krijgen vanuit huis. Zo heb ik na een paar dagen toch een computerscherm opgehaald op kantoor, dat was echt een verbetering naast alleen de laptop. Bij de opdrachtgever stond iedereen de eerste dagen echt klaar om me in te werken. Iedereen was erg behulpzaam om mij de informatie te geven die ik nodig had om op snelheid te komen. Na dit ‘eerste dagen effect’ merkte ik wel dat ik meer zelf moest gaan halen. Daarbij was niet altijd duidelijk welke vragen ik aan wie kon stellen of wat er precies van mij verwacht werd. Wat ik wel heel prettig vond, was om met enige regelmaat contact te hebben met de projectleider. In deze gesprekken was er de ruimte om wensen en verwachtingen over en weer uit te spreken. Zo zijn we in gesprek gebleven om een zo goed mogelijke invulling te geven aan het thuiswerken.

Een inwerktraject vanuit huis is absoluut andere koek dan fysiek op de werkvloer. Bij mijn opdrachtgever is het relatief goed geregeld, er is een checklist voor onboarding, men verliest je niet uit het oog, en misschien nog wel de belangrijkste: ze waren al gewend om met collega’s op afstand om te gaan (ontwikkelaars in India). Ik kan niet zeggen dat ik uit thuiswerken dezelfde voldoening haal als uit fysiek op kantoor zijn, simpelweg doordat de mogelijkheden beperkt zijn. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om weer naar kantoor te gaan, en daar mijn collega’s te ontmoeten.

Tips Mijn tips voor het online opstarten bij een nieuwe opdrachtgever: • Zorg dat je thuis de juiste hardware hebt staan, je werkt veel prettiger met een groot (genoeg) scherm. • Bespreek met de opdrachtgever wie je aanspreekpunten voor vragen zijn en waar je terecht kan als je even de weg niet kan vinden op de digitale werkvloer (wie heb ik waarvoor nodig). Iets eenvoudigs als een organigram met namen kan je al een eind op weg helpen. • Nog meer dan anders is het belangrijk de wederzijdse verwachtingen van elkaar te weten. Zijn je rol, je taken en je verantwoordelijkheden duidelijk?

Mijn tips voor het inwerken van een nieuwe consultant/medewerker: • Zorg dat er één duidelijk aanspreekpunt beschikbaar is die de nieuwe collega op weg kan helpen, ook na de eerste inwerkdagen. • Zorg voor een checklist voor het onboarden. Met wie moet je kennis maken? Waar moet je toegang toe hebben? Welke kennis moet je tot je nemen? • Houdt de nieuwe collega een beetje in je ‘digitale’ oog en zoek regelmatig contact om te bespreken hoe het gaat. Een regelmatig koffiemoment doet wonderen.

Wil je meer weten over mijn ervaringen? Laat het even weten in de comments of scan de QR code om met mij te verbinden op LinkedIn. Ik daag Bianca uit om als volgende in deze reeks iets te delen over zijn uitdagingen en ervaringen.
Wie is deze Squerister?

Jop Hendricks

Jop is een toegewijde testprofessional en heeft als motto 'Waarom niet?'. 

Hij wordt gedreven door zijn liefde voor het testvak waar hij zijn behoefte aan perfectie in kwijt kan. 

Scan de QR code om direct met Jop te linken.