Steven en Vincent werkten samen aan een opdracht bij een onderwijsinstelling. Doel van de opdracht was om te beoordelen of het kwaliteitszorgsysteem in de praktijk werkt en voldeed aan het Toetsingskader van de Onderwijsinspectie. Vincent: De samenwerking tussen ons was heel prettig. We spreken dezelfde taal, maar verschillen genoeg om elkaar aan te vullen. Steven haalt heel veel energie uit de dynamiek met mensen, de workshops, de discussie. Dat vind ik ook heel leuk, maar ik haal ook veel energie uit het structuur aanbrengen, het systeem.

Steven: We zijn allebei van het analyseren en structureren, maar slaan daarbij graag de brug met de menskant. De klant had goed vastgelegd hoe het kwaliteitssysteem werkt en een meetsysteem geïmplementeerd. Onze bijdrage was om te toetsen hoe effectief dat systeem is in de praktijk: levert het je als organisatie ook echt iets op? En brengt het de organisatie verder?

Vincent: Het was echt een heel leuke opdracht. En ik zie veel parallellen met kwaliteitszorgproblematiek in andere organisaties. Het gaat daarbij altijd om de vraag “hoe kan je zorgen dat je aantoonbaar de operatie in de grip hebt” of dat nou gaat om ISO-normen, het waarderingskader van de onderwijsinspectie, informatiebeveiliging etc. En dingen opschrijven is één, maar ze vervolgens ook aantoonbaar effectief laten zijn, dat is de grote uitdaging. En dat is heel gaaf om te doen. Steven: En het toetsen van die effectiviteit kan niet zonder de mensen zelf. Daarom hebben we verschillende Lagerhuis-workshops georganiseerd met mensen uit de onderwijsteams, het kwaliteitsteam, directie en bestuurders. In deze setting konden mensen in eigen woorden vertellen hoe ze het kwaliteitssysteem toepassen. En door de werkvorm werden ze uitgedaagd om ook argumenten te verkennen die mogelijk tegen hun reeds gevormde mening in gingen.

Vincent: Wat ik hier zo gaaf aan vind, is dat dit een klant is waar we al heel lang meelopen en waar we in alle fasen van de kwaliteitszorg betrokken zijn geweest. We zijn hier jaren geleden begonnen met het inrichten van de processen, het bouwen van de procesbeheersing en het instrueren van teams hoe daar mee om te gaan. En nu konden we dus een audit uitvoeren op de werking van de kwaliteitszorgcyclus. En dat is een cyclus die we eigenlijk bij iedere klant is iedere sector kunnen doorlopen.

Jullie samenwerking als team was dus een succes, maar hoe kijk je als individu naar een dergelijke opdracht? Vincent: Ik ben pragmatisch, resultaatgericht en mensgericht. Vooral pragmatisme is belangrijk voor me, ik probeer dingen niet moeilijker te maken dan ze zijn. Ik heb een pesthekel aan bullshit verkopen. Als ik iets adviseer of ga doen, dan moet ik er zelf van overtuigd zijn dat het de organisatie gaat helpen en dat ze ermee uit de voeten kunnen. Steven: Het eerste woord dat je noemt, ‘pragmatisch’, zou ook mijn eerste woord zijn. Ik herken dat ook in onze samenwerking. Dat we zochten naar ‘wat is het doel?’ en van daaruit bekeken ‘hoe komen we bij dat doel?’. Voor mij was het vooral interessant hoe we de setting zo konden krijgen dat met mensen ten overstaan van twee vreemde gezichten, met hun collega’s erbij, in twee uur tijd hun hart gingen uitstorten. Hoe zorgen wij voor een veilige omgeving waarin dat kan? Ik probeer dat dan ook voor me te zien: wat doen we als iemand dichtslaat of het als onveilig ervaart? En er was op een gegeven moment iemand die echt haar hart uitstortte. Vincent: Ja, dat iemand zich zo kwetsbaar durfde op te stellen, was voor mij wel het bewijs dat de setting veilig was, zoals we het vooraf voor ogen hadden gehad.

Steven: In deze opdracht was Vincent de gespreksleider en dat gaf mij de mogelijkheid om meer te observeren. Ben ik alleen, dan stop ik ook meer energie in het zorgdragen voor een goede structuur, want ook dat gaat me goed af. Maar deze menskant van het werk vind ik zelf wel het prettigst, daar haal ik echt de energie uit. Vincent: Steven is heel zorgvuldig en heel beschouwend. De rol van gespreksleider, daar voel ik me goed in. Maar het had ook prima andersom gekund. Ik krijg energie van de dynamiek. Waar het gaat om mensen, daar gebeuren er dingen. En wat me echt energie geeft, is dat we iets doen voor en met de klant wat ze ook echt verder helpt, iets opleveren waar de klant mee aan de slag kan.

Steven: Wat mij ook echt energie geeft, is de passie voor het vak van mensen. In het onderwijs springt dat er ook wel echt uit. En dan heb je zelf ook heel direct het gevoel dat je een bijdrage levert aan de maatschappij en de toekomst. Vincent: Ja, ik probeer dat ook altijd te zoeken in opdrachten, de essentie van mijn toegevoegde waarde. En dat doe ik bijvoorbeeld ook door het geven van ongevraagd advies, het voorhouden van een spiegel. Dat is niet altijd makkelijk, maar over het algemeen wordt dat gewaardeerd. Ik geef ook aan dat ze het mogen zeggen als ze het niet waarderen, daarin ben ik ook pragmatisch. Steven: Vincent kan op een goede manier confronterend zijn, zonder vervelend of aanvallend over te komen. Dat is prettig. Vincent: Ik denk ook dat dat de toegevoegde waarde van een consultant moet zijn. Dat je opgaat in een organisatie zonder je onafhankelijkheid te verliezen. Het gave is om een klant te zien groeien en daar een bijdrage aan te leveren, om ze steeds een stap verder te helpen. En uiteindelijk breng je dan ook jezelf verder. Steven: Met het doel om de organisatie zo ver mogelijk te helpen om het uiteindelijk weer zelf te kunnen. Wij brengen vreemde ogen, een objectieve blik en skills om iets in beweging te brengen. Vincent: En doordat we bij zoveel verschillende organisaties zitten, leren we daar dingen die we ergens anders weer kunnen toepassen.

Vincent: De kern van ons werk vind ik ook de brugfunctie die essentieel is om afdelingen bij elkaar te brengen en het inzicht te geven dat je eenzelfde doel dient. Of je nou de controller bent, IT’er, of wie dan ook: alle spelers in een organisatie leveren een bijdrage aan de realisatie van het doel waarvoor die organisatie op aarde is. Steven: Helemaal mee eens. Vincent: Dus ook als consultant zit je daar om het organisatiedoel te realiseren. Steven: En daar heb je ook die menskant voor nodig, de vaardigheid om verschillende niveaus en achtergronden bij elkaar te brengen.
Wie is deze Squerister?
Vincent van Bemmel

Vincent is een positieve en enthousiaste procesmanager met een Lean Six Sigma green belt certificering. Hij is expert op het gebied van zakelijke kredietverlening en verandering is de rode draad in zijn carrière.

Veranderen en ontwikkeling van mensen, dat is wat Vincent energie geeft.

Scan de QR code om direct met Vincent te linken. 

Wie is deze Squerister?

Steven van Voorst

Steven is een Proces Specialist met meer dan negen jaar ervaring in procesverbetering binnen verschillende branches.

Hij wordt gedreven door het helpen verbeteren van organisaties door het inrichten en optimaliseren van processen en het opleiden en in beweging krijgen van mensen. Zowel binnen als buiten Squerist is hij daarom regelmatig op podia en als docent bij opleidingen te vinden.

Scan de QR code om direct met Steven te linken.