De diverse uitdagingen zorgden ervoor dat Enza Zaden op drie vlakken behoefte had aan ondersteuning. Door de allround dienstverlening heeft Squerist dit op alle vlakken kunnen bieden. Na een volwassenheidsmeting is gestart met het organiseren van het testen door gebruikers. Daarbij heeft Squerist de gebruikers getraind in een professionele testaanpak door middel van coaching-on-the-job. Zo is er samen met key-users voor gezorgd dat er kwalitatief goede testscenario’s en -scripts werden opgeleverd.
Vervolgens heeft Squerist testcapaciteit geleverd, waar de gebruikers zelf onvoldoende tijd hadden voor het voorbereiden en uitvoeren van de test.
Tot slot, was bij beide taken het aanbrengen van structuur van groot belang. Dit maakte voor iedereen inzichtelijk wat er goed ging en wat verbeterd kon worden bij het testen. Dit leidde tot goed onderbouwde informatie op basis waarvan het management beslissingen kon nemen over de livegang.
Wilfred Burleson: ‘Door het op professionele wijze inzichtelijk maken van de kwaliteit van het systeem kregen zowel de gebruikers als het management vertrouwen in de kwaliteit van de uitgevoerde conversie.’ Vooraf was er enige scepsis over het beoogde resultaat. Uiteindelijk werd dit een van de grootste versie releases van het ERP systeem ooit binnen Enza Zaden, die met de minste meldingen na livegang in productie is gegaan. Inmiddels draait het systeem bij 1300 medewerkers op 28 locaties wereldwijd. Ruud Groen: ‘Het succes kwam niet alleen door de testexpertise van Squerist, het kwam ook doordat de Squerist specialisten zowel met management en medewerkers van Enza Zaden als de leverancier goed hebben samengewerkt.’