Het gebeurt bijna elke dag: je zit ’s avonds op de bank een leuk RTL-programma te kijken, als ze er even uitgaan voor de reclame. Zonder dat je een idee hebt wat er op de achtergrond allemaal moest gebeuren om die reclame mogelijk te maken, bekijk je de spots, waarna je programma weer wordt hervat.
Voor Chris van Wijnen van Ad Alliance en Charlotte de Bont van RTL zal het altijd wel bijzonder blijven, zo’n reclameblok. Zij waren de drijvende krachten achter een aantal teams die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van het systeem dat zorgt dat precies de juiste advertentie op het juiste moment wordt getoond. Wat voor kijkers vanzelfsprekend lijkt, is het resultaat van jarenlange voorbereiding, technische hoogstandjes en intensieve samenwerking.
Een nieuw systeem, een groot belang
Achter die ene reclame zit een wereld aan processen. RTL maakt vooral televisie maar draait eigenlijk om advertentieverkopen, want daar komt het grootste deel van de inkomsten vandaan. Een gebrek aan verkochte advertenties heeft invloed op de dagelijkse gang van zaken. En dus was het cruciaal dat het nieuwe ordermanagementsysteem dat deze processen moest gaan ondersteunen, Mydas, goed functioneerde, maar ook sterk genoeg was om veel opdrachten tegelijk te verwerken. Mydas verwerkt aanvragen, zet ze om in boekingen en bevestigt dat een adverteerder zijn spot daadwerkelijk heeft ingekocht.
Er werd 3,5 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Mydas. Geen kleine klus en ook niet zonder risico’s. Gelukkig kreeg RTL daarbij hulp van Squerist.
Squerist als verlengstuk van het team
Squerist leverde in de loop van het traject niet alleen testmanager Carin de Bont, maar ook meerdere testers, zoals Evert van Riel en Bas van Kasteel en een scrum master, Martin van der Ploeg. Op het hoogtepunt waren er zeven medewerkers van Squerist aan het werk bij RTL en ondanks dat zij officieel consultants waren, voelden ze als onderdeel van het team.
Vanaf het eerste moment voelde ik het enthousiasme van het RTL-team. Het was ontzettend leuk om samen te werken en hen te helpen bij het testen van zo’n uitdagend en complex softwarepakket.

Evert van Riel
De consultants dachten mee, werkten samen en gingen ook buiten hun eigen rol aan de slag als dat nodig was. Vooral dat laatste was goud waard. Martin van der Ploeg stond bekend als een kei in ‘mensen chasen’. Hij hield iedereen scherp, zorgde dat deadlines werden gehaald en liet niet los voor het geregeld was.
Testaanpak en teamdynamiek
“Twee grote uitdagingen die continu onze aandacht hadden, waren realistische verwachtingen en het behoud van het “wij”-gevoel,” vult Martin aan. “Teamleden, teams en projectleiding waren soms erg streng voor zichzelf. Af en toe even uit de cocon naar het grotere plaatje kijken en gewoon samen als team of project plezier hebben, waren belangrijk om de ambitieuze doelen te halen.”
De samenwerking bracht ook nieuwe inzichten. Voor veel teams bij RTL was het werken in scrum nog relatief nieuw, net als technische testvormen zoals loadtesten. Daar waar eerder vooral functioneel werd gekeken naar of iets werkte, kwam dankzij Squerist het besef hoe belangrijk een krachtig systeem en gestructureerd testen zijn. En vooral: hoe je als team met de juiste begeleiding snel stappen kunt maken.
Een succesvolle livegang en blijvende impact
De livegang van Mydas verliep soepel. Een enorme prestatie gezien het complexe systeem en het belang ervan voor RTL. Zowel Chris van Wijnen als Charlotte de Bont kijken dan ook met trots terug op het traject. En met een glimlach, want zoals Chris het zelf zegt: “Tijdens die paar keer dat we niet naar het advies van Squerist hebben geluisterd, zijn eigenlijk de grootste problemen ontstaan die we hebben gehad.”
Dat zegt eigenlijk alles. Voor Chris en Charlotte is het duidelijk: Squerist was geen externe partij, maar een partner, die ontzorgde, aanvoelde wat nodig was en hielp het project te laten slagen.
Wil je meer weten over onze werkwijze?
Neem dan contact op met Yannick
